Medzinárodný projekt Erasmus + KA201
Vzdelávanie cvičných a uvádzajúcich učiteľov realizuje 6
vysokých škôl zo 4 krajín.
Koordinátor projektu
- Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, SK
Partneri projektu
- Univerzita J. Selyeho v Komárne, SK
- Ostravská univerzita v Ostrave, CZ
- Vysoká škola ekonomická v Prahe, CZ
- Univerzita K. Eszterházyho v Egeri, HU
- Novosadská univerzita v Novom Sade, RS
Uvedomujúc si rozhodujúcu úlohu cvičných a uvádzajúcich učiteľov v procese odbornej prípravy a vzdelávania
budúcich učiteľov a podpory začínajúcich učiteľov pri ich zotrvaní v profesii, partneri projektu majú realizáciou
projektu v úmysle:
- podporiť profesionalitu cvičných a uvádzajúcich učiteľov a vybaviť ich vedomosťami a zručnosťami, ktoré by
títo učitelia mali mať osvojené,
- vypracovať inovatívne modulárne učebné osnovy a vzdelávacie materiály pre ďalšie vzdelávanie a profesijný
rozvoj cvičných a uvádzajúcich učiteľov a na ich základe vytvoriť kurz ďalšieho vzdelávania vhodný pre
prezenčné štúdium ako aj samoštúdium cvičných a uvádzajúcich učiteľov, ktorý si partnerské inštitúcie projektu
dajú v súlade s platnou legislatívou vo svojich krajinách akreditovať a budú ho pre týchto učiteľov ponúkať.
Ciele projektu
Ciele projektu si partneri projektu stanovili na základe dôležitosti úlohy cvičných a uvádzajúcich učiteľov v
procese odbornej prípravy a vzdelávania učiteľov takto:
- podporovať profesionalitu cvičných a uvádzajúcich učiteľov a vybaviť ich príslušnými vedomosťami a
zručnosťami na vykonávanie tejto činnosti a tak posilniť ich sebavedomie;
- zvýšiť úroveň kompetencií cvičných a uvádzajúcich učiteľov, relevantných pre výkon tejto funkcie, a
pochopenie ich dôležitosti;
- vytvoriť inovatívny modulárny vzdelávací program pre cvičných a uvádzajúcich učiteľov tak, aby sa dal
implementovať ako prezenčne, tak aj pre samoštúdium;
- v zmysle modulárneho vzdelávacieho programu navrhnúť a vytvoriť pre učiteľov učebné materiály v piatich
jazykoch (angličtina, slovenčina, čeština, maďarčina, srbčina);
- viesť hodiny pedagogickej praxe budúcich učiteľov a začínajúcich učiteľov počas ich úvodnej fázy pôsobenia v
škole na profesionálnej úrovni a urobiť ich príťažlivejšími pre praktikantov;
- zvýšiť kvalitu praktického výcviku budúcich učiteľov;
- zvýšiť motiváciu a zabezpečiť ochotu mladých učiteľov zotrvať v učiteľskej profesii;
- posilniť profil učiteľského povolania.
Na dosiahnutie vyššie uvedených cieľov a následného poskytovania ďalšieho vzdelávania pre cvičných a
uvádzajúcich
učiteľov sa partneri projektu dohodli, že vo svojich inštitúciách v priebehu projektu zabezpečia prijatie
relevantných opatrení a vytvoria podmienky na ich splnenie. Táto úloha si vyžaduje:
- navrhnúť inovatívne modulárne učebné osnovy pre vzdelávací kurz pre cvičných a uvádzajúcich
učiteľov, t. j.
navrhnúť a dohodnúť relevantné vzdelávacie moduly a ich tematický obsah, ako aj spôsoby ich
poskytovania;
- vypracovať vzdelávacie materiály v súlade s navrhnutými modulárnymi učebnými osnovami a sprístupniť
ich pre
cieľové skupiny v národných jazykoch (slovenský, český, maďarský, srbský) účastníkov projektu a v
anglickom
jazyku;
- oboznámiť cieľové skupiny projektu
- existujúcich a budúcich cvičných a uvádzajúcich učiteľov (mentorov) a riaditeľov škôl, s predbežnými
výstupmi projektu a vyvolať o nich diskusiu so zámerom zabezpečenia ich maximálnej relevantnosti,
efektívnosti
a kvality pre identifikované cieľové skupiny;
- zabezpečiť, aby učitelia didaktiky jednotlivých školských predmetov a ďalší pedagogickí pracovníci
ochotní
zapojiť sa do poskytovania kurzov ďalšieho vzdelávania pre cvičných a uvádzajúcich učiteľov v
jednotlivých
inštitúciách boli informovaní o cieľoch a výstupoch projektu, a aby pre výkon tejto funkcie boli
zaškolení v
krátkodobých vzdelávacích podujatiach;
- v súlade s vnútroštátnymi právnymi predpismi vypracovať modulárny kurz ďalšieho vzdelávania pre
cvičných a
uvádzajúcich učiteľov a predložiť ho na akreditáciu príslušným legislatívnym orgánom v krajinách
projektových
partnerov;
- propagovať program a akreditované kurzy ďalšieho vzdelávania cvičných a uvádzajúcich učiteľov a
používať
vytvorené vzdelávacie materiály ako v rámci školení, tak aj na samoštúdium.