MENTRA - Udalosti

E2 - DISEMINAČNÉ PODUJATIE PRE MENTOROV

Miesto: Prírodovedecká fakulta Univerzity v Novom Sade (RS)
Dátum: 20. novembra 2021
Počet účastníkov: 44 srbských učiteľov

Cieľom podujatia bolo diseminovať a overiť jeden z výstupov projektu (O2) - Vzdelávacie materiály pre mentorov (cvičných a uvádzajúcich učiteľov) a prediskutovať vybrané materiály s cieľovou skupinou.

Cieľovými skupinami sú mentori a riaditelia základných a stredných škôl.

Položky pokryté programom podujatia a jeho výsledky:

Po starostlivo zostavenom modulovom kurikule pre vzdelávací kurz pre mentorov, v ktorom boli špecifikované základné témy a hlavné problémy mentoringu, boli vytvorené Vzdelávacie materiály pre mentorov. Vytvorené materiály rozpracúvajú identifikované témy a problémy a ponúkajú praktické vzdelávacie postupy a úlohy. Úlohy sú zamerané na formovanie, rozvoj a zlepšenie kompetencií mentorov a na poskytnutie prehľadu o spôsoboch zvyšovania týchto kompetencií.

Na začiatku podujatia účastníci vyplnili dotazník o svojich názoroch na úlohu a dôležitosť mentoringu. Identifikované boli nasledovné pojmy súvisiace s mentoringom: zodpovednosť, dôležitosť, výzva, náročná úloha, teda mentoring je opísaný ako „zodpovedná a komplexná úloha, ktorá si vyžaduje dlhé a bohaté pracovné skúsenosti, starostlivú prípravu na prácu, veľa trpezlivosti a tolerancie, ako aj rešpekt voči všetkým účastníkom procesu mentoringu“. Prítomní tiež zdôraznili dôležitosť vplyvu mentora na zverenca a naopak. študenti učiteľstva ako aj čerství absolventi učiteľských študijných programov, t.j. začínajúci učitelia, môžu ovplyvniť prácu mentora a zlepšiť ju tým, že do práce mentora prinesú inovácie. Inými slovami, prostredníctvom výmeny skúseností môžu mať z procesu mentoringu prospech tak mentori, ako aj ich zverenci. Pri vzájomných interakciách však môže dochádzať aj k nedorozumeniam, ktoré môžu vyvolať konfliktné situácie. V takom prípade sa väčšina úloh zameriava na zlepšenie komunikácie a spolupráce medzi mentormi a ich zverencami, ako aj na profesionálnu socializáciu začínajúcich učiteľov.

Pre podujatie bolo vybraných na overenie 5 zadaní z vytvorených materiálov. Pilotovali sa zadania zamerané na otázky vzťahu medzi mentorom a jeho zverencom, na proces profesijnej socializácie začínajúceho učiteľa a rozvoj jeho kariérnej identity. Úlohy boli rozdelené do troch tréningových častí podujatia. Prvá časť podujatia bola zameraná na vzťah medzi mentorom a jeho zverencom, pričom sa sústredila najmä na spôsoby, ako zvýšiť sebadôveru.

V druhej a tretej časti podujatia bol akcent na osobnostné predpoklady mentora, na prípravu a motiváciu zverencov mentorov a na motiváciu mentorov v zmysle stanovenia si ďalších cieľov svojho osobnostného rozvoja, spolupráce medzi mentormi a ich zverencami ako jednej z podmienok úspešného mentoringu, ako aj akceptovania osobnostných odlišností v procese spolupráce.

Po vyriešení zadaní účastníci podujatia prezentovali svoje názory na zadania a program. S obsahom programu vyjadrili veľkú spokojnosť. Všetky zadania boli hodnotené ako veľmi inšpiratívne a užitočné pre prácu mentora so zverencami. Účastníci uviedli, že čelili pri vedení začínajúcich učiteľov podobným problémom. Ďalej uviedli, že pri riešení zadaní počas podujatia ako aj v rámci diskusie, ktorá sa pri riešení úloh rozvinula, mali podobné nápady. Uviedli, že podujatie bolo pre účastníkov mimoriadne užitočné.

Pre zabezpečenie priamej aplikácie výsledkov projektu v praxi Univerzita v Novom Sade plánuje podať na akreditáciu program ďalšieho profesijného rozvoja učiteľov zameraný na vzdelávanie mentorov na školské roky 2022/2023, 2023/2024 a 2024/2025, ktorý bude realizovať Inštitút pre rozvoj vzdelávania v Srbsku. To poskytne väčšie pokrytie učiteľov, ktorí budú vyškolení na mentoring. Efekt programu sa prejaví aj v lepšej príprave začínajúcich učiteľov na učiteľské povolanie, t. j. ovplyvní to ich rozhodnutie zotrvať v profesii učiteľa.